W dniach 6-8 września na parkingu Parking przed MOSiR, ul. Bursaki 2 w Krośnie zatrzyma się Mobilny Przystanek Historia Przyszłości. Za pomocą specjalnie wyposażonego pojazdu (TIR), zostaną zaprezentowane główne projekty Biura Nowych Technologii IPN. Oferta będzie dostępna w dniach postoju MPHP od godz. 10:00 do 20:00
6 września o godz. 10:00 odbędzie się spotkanie Dyrektor Biura Nowych Technologii IPN Magdaleną Hajduk z mediami i prasą. W jego trakcie zostanie zaprezentowany projekt Biura Nowych Technologii oraz oferty Mobilnego Przystanku Historia Przyszłości.
Mobilny Przystanek Historia Przyszłości to miejsce zaprojektowane w formie przestrzennej wystawy, w środku której znajdują się stanowiska z komputerami PC i urządzeniami VR (virtual reality). Na nich przedstawiane są gry i aplikacje służące do pogłębiania wiedzy historycznej i kształtowania postaw obywatelskich. Gry i aplikacje, które prezentowane są w przestrzeni Mobilnego Przystanku Historia Przyszłości oferują edukacyjną rozrywkę. Skorzystać z nich może zarówno młodzież szkolna, jak i osoby dorosłe.
Oferta kierowana jest do młodzieży, rodziców, nauczycieli i edukatorów.
Na miejscu dostępne będą następujące projekty Biura Nowych Technologii czyli:
- „Lotnicy – wojna w przestworzach” – najnowsza edukacyjna gra przygodowa, która zadebiutowała 24 stycznia br. w Londynie na prestiżowych targach edukacyjno-technologicznych Bett London. Produkcja opowiada o dokonaniach polskich lotników walczących w trakcie II wojny światowej. Dostępna na PC i VR.
- „Gra Szyfrów” – lektura szkolna i pierwsza produkcja Biura Nowych Technologii. Gra osadzona jest w czasach wojny polsko-bolszewickiej, a zadaniem gracza jest złamanie wrogich szyfrów i unieszkodliwienie pancernych pociągów. Dostępna na PC i VR.
- „WarsawRising” – strategiczna gra opowiadająca o losach Powstańców Warszawskich. Opowieść o walczącej Warszawie pozostaje w zgodzie z prawdą historyczną, więc powstania nie da się wygrać. Produkcja pozwala poznać historię, rozwijać wartości i kształtować postawy obywatelskie. Dostępna na PC.
- „Szybowcowa ‘87” – aplikacja stworzona na urządzenia VR, dzięki której przeniesiesz się do PRL-owskiego mieszkania we Wrocławiu, w którym drukowano prasę podziemną. Mieszkanie jest oddane wiernie oryginałowi, a dodatkowo jest interaktywne. Bez trudu więc powielisz kolejne strony druku czy podsłuchasz przez radio rozmowy funkcjonariuszy SB.
- „Świadectwo poMOCY” – etiuda filmowa dostępna na VR. Opowiada o losach rodziny Ulmów, która dała schronienie Żydom w trakcie II wojny światowej. Wskutek donosu cała rodzina wraz z ukrywanymi Żydami została rozstrzelana. Historia przedstawiona jest z perspektywy sześcioletniej Basi. To opowieść zrealizowana w poruszający sposób.
Stanowiska VR (Virtual Reality) dostępne są dla wszystkich, którzy ukończyli 13 rok życia (do 18 roku życia potrzebne jest pisemne oświadczenie rodziców).
Celem projektu jest popularyzacja wiedzy o najnowszej historii Polski, zwłaszcza o wydarzeniach związanych z walką o niepodległość, oporem wobec komunizmu oraz losami Polaków w XX wieku. Mobilny Przystanek Historia Przyszłości daje możliwość zgłębiania edukacji historycznej w nowoczesnej formie, co jest szczególnie ważne w edukacji młodzieży.
Aby móc wziąć udział w wydarzeniu i skorzystać z Mobilnego Przystanku Historia Przyszłości należy się zarejestrować na specjalnie wygenerowanej platformie pod linkiem: